1 od 4 korisnika napustit će vaš web ako sadržaj čeka duže od 4 sekunde. Evo kako možete efikasno testirati i optimizirati svoju stranicu, bez kodiranja.
#
Web stranica je obično aspekt poslovanja kojeg mnogi zanemare, osim ako izravno ne žive od nje, kao što su npr. online shoppovi, odnosno eCommerce. Možda vam se na prvu neće činiti da je tako, ali spor web vas može izravno koštati – evo primjera kako: Online prisutnost danas je neizbježna i njezin izostanak veliki je minus – ako korisnici ne mogu saznati ništa o vama, nećete djelovati kao pouzdana adresa. Ako pokrećete bilo kakav posao, a niste prisutni online, to je jednako tome da ste otvorili firmu i nikome o tome niste ništa rekli.
Kako jednostavno napraviti web stranicu provjeri ovdje.
E sad, ako ste, kao većina, uložili u svoju online vidljivost, a prije toga niste ubrzali svoju web stranicu, vrlo vjerojatno bacate dobar dio tog novca, jer će vam sporost stranice korisnike otjerati i prije nego su stigli do vašeg sadržaja.
Ubrzajte svoj web prije oglašavanja!
Prema Microsoftovoj procjeni, prosječni raspon ljudske pažnje smanjio se za 4 sekunde od 2000. godine. To je 4 sekunde manje da prenesete svoju poruku.
U isto vrijeme, zbog zatrpanosti informacijama i razvoja tehnologije, ljudi su danas postali strašno nestrpljivi, pa evo što najnoviji podaci govore o njihovim online navikama:
- Prve 2 do 3 sekunde predstavljaju prekretnicu u kojoj stope napuštanja stranice naglo rastu – 40% potrošača neće čekati više od tri sekunde prije nego što napusti stranicu
- Dok je 2018. prosječno vrijeme učitavanja bilo oko 10,3 sekundi, a za mobilne uređaje 15,3 sekunde, danas iznosi 2,5 sekunde za računala i 8,6 sekundi za mobilne uređaje.
- gotovo 70% korisnika potvrdilo je da brzina stranice izravno utječe na njihovu spremnost da kupuju
- Gotovo 70% ukupnog prometa web stranicama dolazi s mobilnog uređaja
- Top 5 industrija koje imaju najviše online prometa (i to dominantno mobilnog) su sport, zabava, vijesti i online prodaja
Koliko bi vaša stranica trebala biti brza?
Idealna brzina vaše stranice trebala bi biti oko 2 sekunde, a ukupan score iznad 80. No, nije grozno ako vam je stranica i sporija od toga, osim ako je namijenjena online prodaji (tada ne bi trebala biti sporija od 1,5 sekunde). Generalno, probajte postići brzinu stranice ne sporiju od 4 sekunde.
Ukupne performanse kao i score svoje stranice možete provjeriti putem besplatnih alata, od kojih je daleko najkorišteniji i najpouzdaniji Googlov PageSpeed Insights: https://pagespeed.web.dev/.
Testiranjem stranice putem ovog alata dobit ćete detaljne podatke o svojoj stranici, te što sve možete popraviti kako bi ona bila brža.
Još jedna od stranica na kojoj možete dobiti detaljniji report je i SpeedLab.
4 koraka do brže stranice
Nakon što ste testirali svoju stranicu, možete napraviti 4 stvari kako biste popravili eventualne probleme koje vam je test javio, a rezultati će se odmah osjetiti na testu stranice (i naravno, iskustvu korištenja).
Najčešći problemi zbog kojih su stranice spore je:
- Spor hosting / server
- Resursi koji blokiraju prikazivanje (Render blocking recourses)
- Neoptimizirane fotografije i fontovi
- Neoptimizirani CSS / JS / HTML
- Prvi korak nakon što ste testirali rezultate svoje stranice i provjerili nalaze, jest riješiti problem sporog servera. Ovaj problem najčešće se rješava tako da ga zapravo prevenirate odabirom što većeg i pouzdanijeg hostera, no postoji i work-around rješenje, a to je otvoriti besplatan Cloudflare račun.
Cloudflare omogućuje da „prespojite“ komunikaciju potrebnu za funkcioniranje web stranice preko njihove mreže i tako ubrzate response time do korisnika.
Nakon što se registrirate, pratite korake za setup, od čega je na kraju važno samo da preimenujete ime svog servera u ime koje će vam Cloudflare dati. Detaljne step-by-step upute pratite ovdje.
- Drugi korak – instalirajte dodatke (plug in-ove) na svoju web stranicu koji će je optimizirati. Ako koristite WordPress, ulogirajte se u svoju nadzornu ploču i instalirajte sljedeće dodatke:
- WP Fastest Cache
- Autoptimize
- WebP Express
Za svaki od ovih alata postoji alternativa, no ovi navedeni su besplatni i relativno jednostavni za korištenje.
WP Fastest Cache ubrzava vašu web stranicu tako što potrebne podatke u komunikaciji web stranice stavlja u predmemoriju i čini ih brže dostupnima. Ovaj plug-in kofigurirajte prema slici niže:
Opcije vezane za CSS, HTTP i JS ostavite prazno, jer ih rješavamo drugim alatom – Autoptimize, koji će riješiti probleme s resursima koji blokiraju prikazivanje i optimizirati CSS / JS / HTML:
3. Treći korak – Kako biste riješili problem neoptimiziranih fontova, u istom alatu (Autoptimize) pod „Extra“ u navigaciji izaberite opciju „Combine and link deferred in head (fonts load late, but are not render-blocking)“ umjesto defaultne opcije „Leave as is“.
4. Četvrti korak – Na kraju, s alatom WebP Express pretvorite sve fotografije koje koristite na svojoj stranici u format koji će biti puno lakši i brži za učitavanje, a to je – WebP format. Sve što trebate je odabrati „Bulk Covert“ nakon čega će se pokrenuti scan i covert svih vaših fotografija:
Nakon završenog procesa promjene formata i optimizacije fotografija, stisnite „Save settings and force new .htaccess rules“, koji će ažurirati sve fotografije na vašem webu, te osigurati da sve buduće fotografije također budu optimizirane već kod učitavanja.
Kada ste sve ovo napravili, ponovno pokrenite test svoje stranice na PageSpeed Insights.
Stranica bi vam već sada trebala imati značajno veću brzinu i bolji score. Vrlo vjerojatno će postojati još nekih mogućnosti za popravak brzine, međutim ne bi trebale biti krucijalne, niti značajno usporavati vašu stranicu. Za svaki od mogućih dodatnih problema koji vam Google javi, također postoje rješenja, međutim uzmite u obzir da se mnogi takvi alati plaćaju.